Friday 27 September 2019

Sangsi

Perhaps in the loneliest moment of your life is when yourself need you the most. Be there, for you. - Kamal Effendi's

 
Kaku kakiku,
Hatta kelu lidahku,
Aku keliru,
Kesangsian terus menyusup jiwaku.

Tampak.

Aku menapak lesu,
Sesuatu aneh dalam diriku,
Aku hanya mahu satu,
Dan aku buntu.

Menari jariku,
Mengetuk sesuatu fikiran jalan,
Sungguh ku musykil,
Pilihan apa yang aku ada.

Ohhhh detikkan jam.
Tik tok tik tok.

Kini kesangsian diriku makin mendalam,
Ada sesuatu yang aku rindu,
Ya diriku yang lalu.

Silam ku robek memori,
Aku jelas memerlukan sesuatu,
Jawapan bagi diriku,
Yang dulu sunyi kian makin sepi.

Aku inginkan diriku yang dulu.

Namun kehidupan yang baru harus ku teruskan.

Dan aku makin hilang mengenali diri.
.
.
.
.

Oh Tuhan, dewasa yang kesunyian,
Menapak lemah ke semua manusia yang ku kenal,
Dan perubahan ku jelas dibenci mereka,
Dan aku takut Kau juga melaknatku.

Terang aku berdosa,
Jelas aku hanyut dunia,
Berikan aku kelapangan dalam sempit kesunyian,
Aku ingin jiwa ku suci.

Lekas pekat malam menampak pudar,
Terbit sesuatu cahaya nur nan indah,
Pentas lakonan kini tirai dibuka,
Aku harus senyum meski pahitnya ada.

:)

Jika dulu sangsiku pada siang hari,
Melihat manusia pelbagai ragam,
Kini sangsiku waktu malam,
Pabila diri yang lama mengetuk hatiku semula.

Dan detik sangsi itu sukar ku temu,
Namun itu yang ku mahu,
Belajar sesuatu dalam diriku,
Dan aku penat menelaah semua itu.

Aku sangsi dengan kehidupan baruku.

No comments:

Post a Comment