Wednesday 29 March 2023

Mengalah

Aku harap itu bukanlah hari terakhir aku melihat senyumanmu.
Aku cuma mahukan sesuatu tak kurang hanya masa,
Masa untuk kita berdua walaupun tidak bersua,
Hanya tertumpu pada cahaya terang alam maya,
Tak ku sangka kini sukar untuk mencuri waktunya.

Kadang mungkin aku terlalu memaksa,
Untuk pelangi sentiasa memayungi,
Untuk gugusan hujan sentiasa menari,
Untuk angin sepoi menyentuh pipi,

Tak semua itu berlaku dengan tulus,
Tidak akan hujan selalu diakhiri pantulan pelangi,
Tidak akan angin menampar sepoi kadang diterjah lintang,
Aku menangis lagi.

Tipu tipu tipu.

Aku menipu,
Aku menipu diriku sendiri.

Dan kian lama aku makin terasa,
Ingin dikibar bendera,
'Aku kalah dan aku mengalah,'

Dari kejauhan dan kian menjauh,
Dan kau juga memilih berjauh,
Tidak punya banyak masa bersama,
Ini cara kita berpisah.

...

Pernah ku lalui sebegini sebelum ini.
Ia perit namun ku buka ruang pada hati,
Ternyata tersalah namun itu silapku juga,
Hidup cuma memakan diri dan mati sendiri.

No comments:

Post a Comment