Monday 16 October 2023

Cemburu

 

diri dibandingkan untuk diri sendiri.

Lambat laun aku sedar. Apa kurangnya aku dengan mereka. Aku juga berada didalam kelompok yang sama. Kita, tiada beza.

Aku juga runsing. Aku sudah berada di zon yang selasa. Jelas sekali takutku kian meruap. Aku dimamah rasa mundur yang begitu dalam.

Melihat dunia luar adalah sesuatu yang memenatkan. Kepenatan ini aku simpulkan sebagai tanda cemburuku. Ya aku cemburu.

Aku tak akan dapat kemegahan yang disebut-sebutkan.

Aku mungkin tidak bisa menandingi mereka yang jelas di hadapan.

Aku jauh ketinggalan.

Aku kelam dan terperuk.

Aku tenggelam dan hanyut.

Aku sedih dan terhina.

Kelak umurku berganjak. Hidupku, masa depanku.

Aku benar-benar cemburu.

Segala keinginan ku tewas asal bila aku harus berpijak di bumi yang nyata. Ini tanah merah harus menjadi kesan tapak kasutku. 

Doakan aku supaya kuat dan tabah. Ini dunia dan helah yang sering manusia terjerat.

No comments:

Post a Comment