Monday 9 October 2023

Bersungguh

 

the photo was taken in Feb, 2019

Sungguh aku rindu saat bersungguhnya aku untuk dapatkan sesuatu. Bila mana aku tidak peduli walhal tidak hirau orang sekeliling memberi amaran kepadaku.

“Jangan mashitah, nanti kau akan susah bersendiri,”

“Duduk saja di sini. Bukankah lebih mudah,”

“Kau ni mudah bosan dengan sesuatu perkara,”

Hidupku tidak statik. Hampir setiap malam aku memikirkan cara untuk aku keluar dari kepompong yang nyaman ini. Aku bukan seorang pengecut, suatu ketika dahulu.

Tapi lihatlah diriku sekarang. Hanya berserah pada takdir. Memalukan. Aku malu pada diriku yang pengecut dan gusar akan perkara yang belum terjadi lagi. Aku begitu negatif.

Ketika ini, aku sedang berlawan emosi. Tidak wajar aku terus terbaring dan biarkan hari berrikutnya berlalu seperti hari sebelumnya. Aku lemas.

Aku si bodoh, tidak pandai, tidak cerdik. Hanya merintih seharian agar detik waktu mengubah nasib tanpa kakiku melangkah sedikit.

No comments:

Post a Comment