Sunday 18 February 2024

Peluang kedua

 

peluang kedua atau kibar bendera putih sahaja?

Sepertinya tiada lagi untukku,
Peluang kedua,
Dasarnya aku sudah dibuang,
Tanpa sempat mengatakan sebab.

Aku menunggu,
Sehingga ada masa untukku mengulas,
Tapi seakan pintu tidak dibuka,
Sudah digari dan kunci dilempar api.

Lihatlah.

Kau boleh hidup tanpaku,
Kehadiranku bukan lagi bahagiamu,
Bayangku tidak lagi igauanmu,
Panggilanku tidak lagi disambutmu.

Aku sepi.

Mungkin benar diriku dibiar ganti,
Menanti saat ada yang menanti,
Aahhh begitu senang berubah hati,
Aku termanggu sendiri.

Jika benar tiada lagi peluang untukku,
Katakanlah,
Jangan biar aku dihantui persoalan.

Katakan,
Lafazkan,
Ucapkan.

Andai diari ini kau baca,
Tolong nyatakan padaku.

Apa masih ada ruang dihati,
Atau cuma diriku yang kaku,
Menjadi potret,
Yang pernah bertakhta.

No comments:

Post a Comment