Thursday 4 April 2024

Bertapak

 

Umur yang meningkat seiring teman yang berkurangan.


Aku tidak pasti sama ada dewasa sedemikian rupa.

Perlu aku jelaskan, dari dulu lagi kawan-kawan ku tidak ramai. Adalah kurang sepuluh?

Bersendiri itu norma hidupku.
Tapi, aku juga perlu teman.
Kawan mahupun keluarga.

Makin lama aku harus akui. Bukan semua orang punya masa untuk kita. Hormati masa mereka. Kiranya dulu aku suka bertanya dan meminta sedikit masa untuk berhibur. Ya itu dulu.

...

Ibarat tapak kaki yang berkurangan. Jika dulu berpasang-pasang, mungkin sekarang hanya tapak kakimu sahaja.

Tidak perlu bimbang, kamu tidak keseorangan. Ada banyak pasang kaki namun bersepah keliaran.

Lambat laun semuanya akan bersendiri. Kita berjuang sendirian. Yang membezakan sama ada mahu menunjuk proses dan hasil, atau tunjuk hasil, atau mungkin cuma hilang menyepi.

Aku jalan sendiri lagi. Tidak lagi kekok.

Aku bebas membuat pilihan sendiri. Tidak lagi hipokrit.

Aku simpulkan, keresahan dalam diriku yang ingin berteman namun kalut menghantui saat manusia menghampiri.


No comments:

Post a Comment